شروع زودهنگام قاعدگی با خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

31جولای 2019- دیابت یک نگرانی بهداشت جهانی است که انتظار می رود تا سال 2045 نزدیک به  693 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد. به خوبی مشخص شده است كه رژیم و ورزش چه تاثیری در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. با این حال، یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که شروع زودهنگام چرخه ی قاعدگی نیز با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است، و شاخص توده بدنی (BMI) ممکن است واسطه ی این ارتباط باشد. نتایج این مطالعه امروز به طور آنلاین در Menopause، مجله ی انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) منتشر شد.

دیابت نوع 2 به یکی از شایع ترین بیماریهای دنیا تبدیل شده است. این بیماری در سال 2015 ، تقریباً 8.8٪ از افراد 20 تا 79 ساله در سطح جهان را تحت تأثیر قرار داده بود، اما پیش بینی می شود تا سال 2040 ، 10.4٪ از افراد در جهان به این بیماری مبتلا شوند. با این رشد روز افزون، جای تعجب نیست که این تعداد تحقیق برای شناسایی عوامل بیماری بمنظور جلوگیری از پیشرفت آن اختصاص یافته است. تحقیقات پیشین ارتباط شیوه های مختلف زندگی و عوامل محیطی را با ابتلا به دیابت تأیید کردند، اما شواهد در حال رشدی نیز وجود دارد که به برخی از عوامل فیزیولوژیکی اشاره دارد.

حال یک مطالعه ی جدید، بر روی بیش از 15000 زن یائسه در چین نشان داد زنانی که چرخه ی قاعدگی خود را در سنین پایین تری شروع می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. به طور خاص، هر سال تاخیر در سن قاعدگی با 6٪ خطر کمتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

اگرچه این اولین مطالعه ای نیست که نشان داده است ارتباطی بین قاعدگی و دیابت وجود دارد، اما شواهد دیگری در رابطه با افزایش این خطر ارائه داد، همچنین این واقعیت که BMI می تواند تا حدی واسطه ی این ارتباط باشد و نسبت تاثیر آن 28 درصد است.

نتایج این مطالعه ( مطالعه کوهورت روستایی Henan) نشان داد که قاعدگی زودرس با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان روستایی چینی همراه است و شاخص توده بدنی (BMI) ممکن است تا حدودی واسطه ی این ارتباط باشد.

این مطالعه نشان داد که میانگین سن قاعدگی زنان روستایی چینی که نسبت به کشورهای غربی دارای تاخیر است( در 16.1 سالگی آغاز می شود) با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. شروع زود هنگام قاعدگی (14 سالگی) با ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی ارتباط دارد. دکتر Stephanie Faubion، مدیر پزشکیNAMS ، می گوید: عوامل دیگری مانند تغذیه و BMI در دوران کودکی نیز ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-early-onset-menstruation-higher-diabetes.html